Saturday, April 18, 2009

Nak ajar baby hisap susu



Bagi bayi-bayi yang memakai feeding tube, kebiasaannya mereka tidak boleh menghisap puting. Mereka menerima nutrien sepenuhnya daripada feeding tube tersebut.

OLeh itu, apakah tindakan yang boleh para ibu lakukan untuk melatih anak mereka supaya boleh menghisap seperti bayi-bayi yang lain?

1) Berikan bayi anda mainan getah yang boleh dimaukkan ke dalam mulut/dikepap/dihisap. Mainan sebegini banyak terdapat di pasar raya di kawasan barangan bayi. Alat ini dapat membantu bayi meneroka anggota yang ada di dalam mulutnya (gusi/lidah/dalam pipi). Tetapi pastikan mainan tersebut dibersihkan selalu.

2) Buat latihan urutan muka dan bibir. Urut pipi, dagu, atas bibir, dan kedua-dua bibir anak anda. Urutan-urutan sebegini dapan merangsang otot-otot muka yang terlibat dalam proses menghisap.

3) Gunakan sudu besi yang sejuk (telah direndam di dalam ais), dan sapukan sudu tersebut di dalam mulut anak anda. Sapukan sudu di atas lidah, tepi lidah (kiri dan kanan) dan kawasan dalam pipi.

4) Seterusnya, gunakan jari anda (pastikan bersih), dan masukkan ke dalam mulut anak. Cuba perhatikan reaksi yang diberikan oleh anak. Adakah dia menutup bibirnya, atau mengeluarkan lidahnya, atau menaikkan lidahnya, atau tiada apa-apa reaksi?

5) Selain itu, boleh juga mencuba menggunakan puting plastik. Masukkan puting ke dalam mulut anak, dan pusing-pusingkan puting tersebut. Perhatikan respon yang diberikan.

6) Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa terapi musik berkait rapat juga dengan terapi hisapan. Corak menghisap dikatakan mempunyai rentak tertentu. Oleh itu, adalah amat digalakkan jika semasa proses latihan rangsangan diberikan, pasang radio / lagu kanak-kanak.

Untuk mengetahui cara-cara latihan rangsangan hisapan yang lebih lanjut, dapatkan nasihat daripada ahli terapi pertuturan di hospital yang berdekatan.

No comments:

Post a Comment