Wednesday, March 18, 2009

Down Syndrome



Kanak-kanak Down Syndrom selalunya dikaitkan dengan rupa fizikal tertentu, tahap IQ yang kurang berbanding normal dan mempunyai masalah kesihatan lain seperti jantung, pemakanan, pendengaran dan sebagainya.

Kini pelbagai khidmat disediakan oleh kerajaan dan swasta untuk membantu kanak-kanak istimewa ini. Antaranya ialah:
1) Rawatan fisioterapi - untuk latih otot-otot supaya dapat berjalan dengan betul.
2) Rawatan terapi cara kerja - Untuk latih otot halus seperti jari untuk makan/menulis/pakai butang
3) Terapi pertuturan bahasa - Untuk latih komunikasi yang berkesan
4) Pnedidikan intervansi awal - Untuk memberi pendidikan awal supaya tahap IQ dapat ditingkatkan pada usia muda.

Kanak-kanak Down Syndrome selalunya mempunyai minat yang unik seperti suka melihat cermin, periang, suka mendengar nyanyian dan suka menonton rancangan berbentuk nyanyian di tv.

Mereka juga selalunya ada masalah untuk berkomunikasi. Jika tak dapat bercakap, mereka akan menunjuk untuk meminta, atau membuat gaya isyarat tentang barang yang dipinta.

Terapi pertuturan dapat membantu kanak-kanak Down Syndrom menggunakan keupayaan yang ada untuk berkomunikasi dengan lebih berkesan, supaya percakapannya lebih mudah difahami serta mudah juga memahami percakapan orang lain.

Kaedah belajar sambil bermain amat membantu kanak-kanak Down Syndrom belajar pertuturan. Bawalah anak anda berjumpa dengan ahli terapi pertuturan untuk mendapatkan khidmat nasihat tentang cara-cara terbaik membentuk kaedah komunikasi anak anda.

Anda juga boleh menyertai persatuan-persatuan yang mengumpulkan individu Down Syndrome di kawasan anda. Terdapat cawangan Persatuan Sindrom Down di seluruh negara. Dengan menyertai program mereka, anda akan berjumpa dengan ibu bapa lain yang mungkin turut mengalami pengalaman yang seperti anda alami. Mereka juga selalunya menganjurkan program-program yang dapat membantu individu Down syndrome supaya lebih dekat dengan masyarakat.

No comments:

Post a Comment