Wednesday, March 18, 2009

Masalah pendengaran



Ibu bapa selalunya mula berasa syak bahawa anak mereka mengalami masalah pendengaran jika anak mereka tak menoleh jika nama dipanggil. Mereka juga tak berminat dengan permaianan yang berbunyi serta tak peduli jika telefon di rumah berdering. Mereka juga seperti tak sedar bahawa ayah sudah pulang ke rumah.

Apa yang boleh dilakukan ialah segeralah bawa anak berjumpa dengan doktor. Doktor akan merujuk anak anda kepada Audiologist. Audiologist akan membuat ujian khusus terhadap tahap pendengaran anak anda.

Jika masalah pendengaran disebabkan oleh lelilin telinga yang tersumbat, maka doktor ENT akan memberi ubat untuk mengeluarkan lelilin telinga tersebut.

Tetapi jika masalah pendengaran disebabkan oleh saraf, maka Audiologist akan menasihatkan penggunaan alat bantu pendengaran. Alat tersebut akan menguatkan bunyi yang sampai ke telingan anak. Terdapat juga satu kaedah moden yang agak baru di Malaysia iaitu koklea implant. Kaedah ini memerlukan proses pembedahan dan mengimplant sejenis alat ke dalam kepala.

Apa pun kaedah yang diberikan, terapi pertuturan amat penting untuk membantu anak bertutur. Audiologist selalunya merujuk kanak-kanak yang telah dipakaikan alat kepada ahli terapi pertuturan.

Terapi pertuturan amat penting untuk membantu kanak-kanak yang bermasalah pendengaran bertutur. Walaupun telah memakai alat bantu dengar, tetapi bunyi yang didengar itu masih sukar untuk diproses. Ketika kali pertama dipakaikan alat, kanak-kanak tidak dapat membezakan bunyi persekitaran dan percakapan. Mereka seolah-olah seperti bayi baru lahir yang pertama kali mendengar bunyi. Oleh itu, adalah mustahil untuk mereka terus pandai bercakap setelah dipakaikan alat bantu pendengaran.

No comments:

Post a Comment