Wednesday, March 18, 2009

Kanak-kanak Lewat Bertutur


Pernahkah anda berjumpa dengan kanak-kanak yang telah berumur 5 tahun, tapi masih bercakap sepatah-sepatah dan sebutannya tak berapa betul?

Ramai ibu bapa yang menyedari bahawa anaknya lambat bercakap, tetapi hanya berharap agar anaknya akan lancar bercakap dengan sendirinya apabila masuk tadika.

Hakikatnya ramai antara mereka yang tidak juga lancar bercakap walaupun telah masuk ke sekolah rendah. Pada saat itu, barulah ibu bapa tersedar bahawa sesuatu perlu dilakukan.

Jika anda merupakan salah seorang ibu bapa yang mempunyai anak yang lewat bertutur, masih sempat lagi untuk anda bertindak dari sekarang.

Tahukah anda bahawa terdapat rawatan Terapi Pertuturan Bahasa di Malaysia ?
Di luar negara ia dikenali sebagai Speech and Language Pathologist. Kini di Malaysia, bidang terapi pertuturan sedang berkembang.

Terdapat Pegawai Pemulihan Perubatan (Pertuturan) di hospital kerajaan serta terdapat juga ahli terapi yang membuka klinik pertuturannya sendiri. Mereka dapat membuat penilaian khusus mengenai pertuturan anak anda serta memberikan khidmat terapi yang bersesuaian untuk meningkatkan keupayaan anak anda berkomunikasi.

1 comment:

  1. anak akak dah umur 2 tahun 4 bulan.. ckap macam burung kakak tua, apa kita caakap tu la yang dia balas... risau plak

    ReplyDelete