Wednesday, March 18, 2009

Permainan kanak-kanak



Ramai ibu bapa yang membelikan permainan kepada anak tanpa memikirkan apakah tujuan permainan tersebut. Permainan yang tidak bertujuan akhirnya berakhir sekadar satu permainan yang sia-sia. Permainan itu dapat memberi keseronokkan, tetapi takkan dapat bertahan lama.

Sebelum membeli mainan, fikir dahulu, adakah mainan tersebut dapat membina sesuatu dalam diri anak anda. Kadang kala, permainan yang cukup mudah seperti plastik sampah juga, boleh menjadi permainan yang membina.

1) Permainan yang boleh menggalakkan rasa ingin tahu anak-anak. Permainan begini selalunya melibatkan kanak-kanak perlu mendengar, memegang, merasa dan mengubahsuai.

2) Permainan yang menggalakkan perkembangan kanak-kanak secara fizikal. Ini melibatkan pergerakkkan menendang, membaling, menangkap, memanjat dan sebagainya.

3) Permainan yang menggalakkan kemiharan membina. Kanak-kanak memerlukan kefahaman terhadap konsep warna, saiz dan berat. Selalunya aktiviti melibatkan kemahiran jari-jari seperti membuat rantai, menuang air, membuat doh tanah liat dan sebagainya.

4) Permainan yang membina imaginasi. Contohnya menjadi ibu kepada anak patung - memandikannya, memakaikan baju, bagi makan, tidurkan. Contoh lain seperti membasuh kereta mainan - tuang air dalam baldi, letak sabun, berus tayar, lap cermin. Semuanya dilakukan dalam imaginasi.

5) Permainan menggalakkan aktiviti sosial. Permainan begini melibatkan interaksi antara ahli keluarga dengan anak atau interaksi antara anak dengan kawan-kawannya. Contohnya main pondok-pondok.

Sesuatu permainan yang dibeli itu mungkin boleh menepati kelima-lima target di atas atau boleh jadi juga tidak menepati langsung (sia-sia).
Contohnya,
Permainan set peralatan dapur boleh:
- Galakkan imaginasi
- Galakkan aktiviti sosial

Oleh itu, belilah permainan untuk anak anda secara bijak.

No comments:

Post a Comment